LA QUARTA PARET de Sorj Chalandon

Ja ho diuen que la pitjor guerra és la que ens enfronta amb nosaltres mateixos. I aquesta és la sensació que commou i que sacseja amb “La quarta paret”. El protagonista d’aquesta història s’endinsa en un context de guerra i conflicte per fidelitat i amor a un amic. La frontera entre aquest context extern i la seva ànima mica en mica es dilueix i emergeixen així, les seves angoixes i els seus dubtes fins ara closos.

El llibre és un gran crescendo, que comença amb un piano i acaba amb un dels fortissimos més memorables que recordo. El joc estilístic que Chalandon planteja al llarg de l’obra amb els paral·lelismes constants amb el món del teatre (començant pel títol) em van semblar, d’entrada, poc valuosos, però pàgina a pàgina transformen el text amb un exemple memorable de tècnica i expressió portats al màxim.

M’agrada, m’agrada molt poder dir que després de “Retorn a Killybegs” Chalandon no tan sols ha estat a l’alçada, sinó que ha fet créixer la capacitat de commoure al lector amb els mateixos elements amb què ja ho havia fet abans, amb allò que ens humanitza. Llibres com aquests són els que em convencen dia a dia que la literatura no és inofensiva.

9788415835509

“Era esfereïdor. Era trasbalsador. Per un moment, em vaig dir que havia viscut més en cinc dies que durant tota la meva vida. I que cap petó de la Louise no valdria el mateix que la palestina quan recitava les paraules d’un poeta i alçava el puny. Vaig sacsejar el cap. De debò. Sacsejar-lo per foragitar el que contenia. Em vaig avergonyir. Podria tocar el dos l’endemà, deixar-ho estar, tornar a la pau. Un somriure de la Louise i una carícia de l’Aurore eren les dues coses del món que em feien sentir viu. I m’ho repetia. I no n’estava gaire segur. Llavors vaig tenir por, de debò, per primera vegada d’ençà de la meva arribada. Ni por dels homes que mataven ni por dels qui morien. Por de mi mateix.”

Deixa un comentari

