UNA CABANA A L’HIVERN de Hubert Mingarelli

Ja sé que les histories editades per editorials boniques no són mai inofensives. Ja sé que acostumen a portar un afegit que a vegades costa d’explicar, però possiblement la màgia dels bons llibres és que sempre t’agafen per sorpresa.

“Una cabana a l’hivern” explica uns fets tristos, molt tristos. Tres soldats nazis s’endinsen al bosc amb l’objectiu de capturar jueus. Aquest és el seu mal menor, si es queden al camp els tocaria executar-los. Així Mingarelli ja et situa trepitjant la línia, ja et diu que aquí no hi ha bons i dolents, que l’home lluita contra si mateix.

Aquest text de Mingarelli és exemple de com commoure des de la subtilesa, de com explicar l’horror des de la calma, de com convertir en poètic allò aberrant. Pren aires de conte, d’història explicada sense crits ni estridències, amb alenades que m’han recordar a Claudel.

És sens dubte una lectura imprescindible perquè el veritable horror no eren els crits, sinó els silencis.

una cabana a l'hivern

“De cop i volta, la gana que havíem oblidat una mica, aquella gana que els cigarrets, l’alcohol de patata i el foc de la cuina havien apagat, va sortir de l’olla i ens va caure a sobre com si fos viva. La sopa feia bona pinta i bona olor també. Les rodanxes de botifarra enmig de la sèmola finalment cuita flotaven en la superfície. El llard fos encara bullia.

Ens vam girar d’esquena a la cuina. La calor ens acariciava per darrera. Vam veure com fumejava la sopa. El cap em rodava. Ens vam fixar en les llesques de pa. La sopa encara es feia a foc lent. El pa s’havia enrossit per les vores i ens feia recordar tot de coses boniques. Amb un to confidencial, però prou alt perquè Emmerich també el sentís, Bauer va dir:

– Explicarem tot això al nostre nebot.

Relaxat i agraït, vaig assentir. Emmerich va murmurar:

– Caldrà que ens en recordem.

Em vaig inclinar cap a ell perquè em veiés, i em vaig posar un dit al front. 

– És aquí – li vaig dir-. No oblidarem res.” 

Anuncis

Deixa un comentari

